Entre les “prestacions socials” previstes en l'article 10.1,i) del Reial decret Llei 16/1978 (actualment recollides en l'article 12.1, i) del Text Refós aprovat per Reial decret Legislatiu 3/2000) i implantades pel Reial decret 4097/1982, la Mutualitat General Judicial té establerta la Prestació Social d'Ajuda per a Despeses de Sepeli.
La prestació està regulada per l'article 104 del Reglament del Mutualisme Judicial, aprovat per Reial decret 1026/2011, de 15 de juliol. BOE de 4/8/2011).
Aquesta ajuda es concedeix en els casos de defunció de mutualistes, titulars no mutualistes i beneficiaris inclosos en el Document d'Afiliació de tots dos, sempre que es trobin en situació d'alta al moment del fet causant, sent perceptors de la mateixa:
- En el supòsit de defunció del mutualista (titular per dret propi), les següents persones, segons l'ordre de preferència excloent que s'indica: 1º) el cònjuge vidu no separat judicialment; 2º) Els fills que estiguessin inclosos com a beneficiaris en el seu Document d'Afiliació; en aquest cas la sol·licitud haurà de formular-se pel fill de major edat, entenent-se que ho fa en nom de tots; i 3º) la persona que acrediti haver abonat les despeses de sepeli, mitjançant factura original.
- Si el mort és un titular no mutualista (titular per dret derivat): la persona que acrediti haver abonat les despeses de sepeli mitjançant factura original.
- En el cas de la defunció d'un beneficiari, el titular del Document d'Afiliació en el qual aquell figuri inclòs.
A la vista de les disponibilitats pressupostàries de l'exercici 2013, es fixen les següents quanties:
En el supòsit de la defunció del mutualista: 250 euros.
No obstant això, si l'Ajuda correspon a la persona que s'hagi fet càrrec de les despeses de sepeli, la quantia a concedir serà l'import de la factura amb el límit de 250 euros.
En el supòsit de la defunció del titular no mutualista o beneficiari: 150 euros.
No obstant això, si l'Ajuda correspon a la persona que s'hagi fet càrrec de les despeses de sepeli, la quantia a concedir serà l'import de la factura amb el límit de 150 euros.
Per a la realització d'aquest tràmit online haurà d'estar donat de alta com a mutualista de la Mutualitat General Judicial. La identificació es farà a través del sistema Cl@ve para el quin haurà d'estar donat de alta en aquesta plataforma o bé disposar de dni-electrònic o d'un dels certificats digitals admesos per la seu electrònica.
Consulti els requisits tècnics d'accés als tràmits online.
Per sol·licitar l'ajuda s'haurà d'aportar la següent documentació:
- Sol·licitud en model normalitzat (Descarregar), (Pot obtenir-se també en els Serveis Centrals o en les Delegacions Provincials).
- Acreditació de les dades d'identitat del sol·licitant (Fotocòpia del DNI o autorització a Mugeju perquè realitzi un consulta telemàtica a través del SVDI).
- Certificació del Registre Civil acreditativa de la defunció del causant (original o fotocòpia compulsada) o fotocòpia compulsada del Llibre de Família en el qual consti aquesta defunció.
- Factura original (amb les dades i requisits exigits per l'article 6 del RD 1496/2003) de despeses d'enterrament i funeral del causant expedida a nom del sol·licitant, si el dret correspon a persona que s'hagi fet càrrec de les despeses de sepeli.
Lloc de presentació:
Els impresos de sol·licitud i altra documentació exigida, podrà presentar-se en els Serveis Centrals i Delegacions provincials de Mugeju, així com en qualsevol dels altres llocs previstos en el article 16.4 de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.